...og politikerne kan ikke besnære dem med eftersnak

Det høje prisniveau har sin store del af skylden for, at dansk turisme har mistet markedsandele de seneste år. Det skriver adm. direktør for Brøchner Hotels, Karim Nielsen, i et indlæg på www.standby.dk

Han afviser helt korrekt, at politikernes fokus på mere markedsføring er nok til at gøre dansk turisme konkurrencedygtig. Selv med stor kreativitet kan vi ikke markedsføre et produkt, som turisterne finder for dyrt.

I 2009 betød en lav svensk kronekurs, at det blev 20 procent dyrere at være svensk turist i Danmark. Antallet af svenske overnatninger faldt prompte med hele 22,8 procent i forhold til 2008. At priserne var hovedårsagen, har Karim Nielsen ikke mødt nogen, der bestrider. Han nævner også en tysk undersøgelse af købekraften i 14 rejselande, hvoraf Danmark er det absolut dyreste.

Med udgangspunkt i den købekraft, som 100 Euro giver i Tyskland, har man undersøgt, hvilken købekraft beløbet har i 14 lande. I Danmark er det ca. 70 Euro - og i Polen ca. 130 Euro.

Politikere på Christiansborg har på det seneste i ord udtrykt forståelse for den "store" betydning, som turismen har for dansk økonomi.

Forståelsen kommer dog alt for sent. Dét har nemlig med rette år efter år bredt sig rundt omkring i hele verden, at Danmark er Europas dyreste land for turister, og den kendsgerning viskes ikke bort med et snuptag.

Vi ved, og politikere og brancheorganisationerne bør i hvert fald vide det, at image kan ødelægges hurtigt, mens genoprettelsen af image, hvis det overhovedet lader sig gøre, tager umådelig lang tid.

MEALS har i mange år skrevet om, at Danmark ikke mere er et nærliggende mål for turister. Det kan, hvis nogen skulle have interesse, læses ved at søge på vores hjemmeside www.meals.dk  turisme.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?