De store har også været små engang

I forhold til lande vi normalt sammenligner os med, er sortimentet af fødevarer i danske butikker lille, men langt større end fx Island og Norge, men mindre end Finland og langt mindre end England, Tyskland og Frankrig. Det er en myte, men den er der, at Danmark er et land med et stort udbud af fødevarer, men myten er et synsbedrag, som muligvis skyldes vore dygtige dekoratører og butiksfolk.

En af årsagerne til det lille udbud i Danmark er, at der i de senere år er sket mange fusioner og opkøb, og i det hele taget sket store koncentrationer på fødevareområdet. Der er ikke mere nogen større underskov af producenter, og de der er, har normalt ikke midler til at markedsføre sig i tilstrækkelig grad.

Dog har nogle økologiske producenter holdt ganske godt ud, men de magter trods alt ikke for alvor landsdækkende at sætte sit præg.¤På trods af deres små marketingmidler, så tyder det på, at deres produkter i stor udstrækning er reklamebærende i sig selv. I årevis havde de fleste supermarkeders indkøbere ikke nævneværdig forretningsmæssig interesse for ØKO-produkter, men nu, hvor flere forbrugere er det, så kommer interessen af sig selv.

Producenternes kamp om hyldeplads i butikkerne er benhård, og butikkerne ønsker betaling for hver centimeter god hyldeplads og markedsføringsbidrag til deres tilbudsaviser. Buen for disse pladser er spændt, men vil du være med i første geled, så betal ved kasse 1.

Så kan små virksomheder råbe op ligeså meget, de vil. Realiteten er, at de jo bare selv kan tilbyde endnu mere for de gode pladser, men humlen for dem er,at det har de sjældent råd til.

Det kan være interessant at være nicheproducent, og det er så det, men det åbner normalt ikke mulighed for at spise kirsebær med de store.

- De store har som regel også været små engang...

 

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?