Skal vi fortsat have begivenhedsfotos i aviser, blade og tv?

Adskillige medier har i et par dage, nærmest som tophistorie, berettet, at fødevareminister Henrik Høegh på et foto taget i forbindelse med en prisoverrækkelse giver hånd til en butiksbestyrer for en SuperBest butik, som blandt ni andre har vundet den officielle "Nøglehul" konkurrence.

Efterfølgende benyttede SuperBest - uvidende for ministeren - tillykke-billedet i en annonce i Bagsværd-Søborg Bladet. Denne - normalt uhørte - anvendelse af billedet er så ikke ministerens ansvar. Men såfremt det er, så bør politikere helt og holdent afholde sig fra at lade sig fotografere ved prisoverrækkelser og utallige andre arrangementer, fordi sådanne fotos vil næsten altid kunne udlægges som værende reklame.

SuperBest handelsmetoder har tidligere været meget grænseoverskridende, men det har intet med billed-sagen at gøre. Men hvis det har, så kunne man have frabedt eller forbudt SuperBest i at deltage. Man kan som bekendt ikke både blæse og have mel i munden.

Den journalistiske beskæftigelse med denne sag er i sin substans nærmest at sammenligne med, at for kyllinger er kyllingeproblemer store. Ydermere benyttede tre fremmødte journalister en stor del af den halve time, der er til rådighed på statsministerens tirsdags-tv-pressemøde, til at spørge indgående til fødevareministerens annoncesag.

Dét understreger, at Danmark under denne regering er blevet et slaraffenland, hvor¤journalister - bare for¤at have noget at spørge statsministeren om - må ty til et skrabsammen spørgsmål om et foto af en oven i købet nydelig fødevareminister.

Tirsdag aften havde tv udsendelsen "deadline" også fotosagen på tapetet. Programmets bestyrer Kurt Strand gjorde opmærksom på, at han uden held havde spurgt vidt og bredt, dog ikke MEALS, hvis læsere totalt varetager flest daglige måltider i Danmark, for at finde en journalist, der ville forsvare fødevareministeren i fotosagen. Det vil vi.

Siden fotografiapparatets fødsel, har det været almindeligt, at tage billeder af¤de kongelige og ministre ved¤prisoverrækkelser, indvielser, festforestillinger o.l.

- I vores billedarkiv findes utallige af sådanne begivenhedsbilleder, som med nidkærhed vil kunne betegnes som reklame.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?