Når det kun er bagateller, gør det ikke spor

I år har detailhandlen fået mange flere glade smileyer, end i årene før. Tendensen med færre anmærkninger skyldes endnu større omhu i butikkerne og restauranterne m.v., samt at kontrollanterne ikke mere uddeler sure smileyer for bagateller.

Det er en super positiv udvikling, at der efterhånden er langt mellem det sure ansigt ved indgangen til butikken eller restauranten! Det skal også nævnes, at turister og mødedeltagere mere trygt kan rejse til Danmark og handle ind og spise i restauranter.

Den gode udvikling er sket efter, at man markant forenklede reglerne, hvor der blev luget ud i de administrative smileyer, og tilbage står de virksomheder, der har betydelige problemer med fødevaresikkerheden.

Naturligvis skal man, ikke mindst når det drejer sig om fødevareområdet, være absolut nøjeregnende med, hvad der kan gå ind under begrebet bagateller, for i princippet er der næsten ikke noget, der hedder bagateller, når det vedrører salg, opbevaring, madlavning og servering af fødevarer.

Kan en virksomhed ikke finde ud af at overholde spillereglerne til punkt og prikke, så er det surt, og skiltet, som viser denne attitude, bliver fortsat resultatet af fødevarekontrollanternes besøg.

Heldigvis kan en attitude både være negativ og positiv. Sidste år var 4,8 procent af smileyerne sure eller misfornøjede. I år ser det ud til, at tallet for disse smiley-typer bliver 2-3 procent!

Nu er det altså ikke bagateller, der mere tæller med. Nu er det, hvis der er reelle problemer i virksomheden.

- Det betyder, at forbrugeren får et mere retvisende billede af forholdene, når man holder øje med, hvilken smiley en butik, restaurant eller lignende virksomhed har.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?