Klik på artiklen og se hele uge listen

(12.9.2007) Fødevareminister Hans Chr. Schmidt takker af. Det var en stor overraskelse, da vi i går aftes erfarede, at fødevareministeren i dag onsdag sluttede i ministeriet. Hans Chr. Schmidt har nemlig uden bulder & brag formået at få mange ting gennemført i såvel Folketinget som i EU.

Vi har hørt ham sammenlignet med¤en god fodbolddommer, som¤jo ikke stiller sig i rampelyset hele tiden men i stedet leder spillet på bedste vis.

- Denne positive beskrivelse af tidligere fødevareminister Hans Chr. Schmidt vil vi meget gerne tilslutte os. MEALS.

------------------------------------

(12.9.2007) Energi skal der til. Allerede fra treårsalderen i vuggestuer, børnehaver, skolerne og fritidshjemmene sidder børn og sorterer maden i sundt og usundt. Det sker¤på grund af, hvad deres pædagog og lærer har hørt om mad og drikke i fjernsynet. Men vær opmærksom på, at disse udsendelser oftest handler¤om atypiske eksempler fx stærkt overvægtige børn, og kostrådene til sådanne børn kan ikke bare anvendes til børn generelt.

Børn skal have afbalanceret kost med masser af energi, og morgenmåltidet skal bestå af 25-30% af det samlede daglige energiindhold. Sunde og glade børn får sandsynligvis hyppigt mælk, juice, brød, smør, syltetøj/marmelade, ost, æg, honning, kornprodukter, frugt, og i ny og næ wienerbrød.

Børn udfolder hele dagen stor energi. De skal være lydhøre¤i skolen,¤have kræfter til gymnastik, sport og leg , og de skal, men det hører man ikke så meget om, vokse fysisk som psykisk på den rigtige måde. Problemet med kræsne børn har altid eksisteret, men i de senere ti-tyve år er devisen om, at man spiser, hvad der bliver sat på bordet næsten sat ud af kraft. Denne form for spisepædagogik var heller ikke god, men ligefrem at slippe alle mulige fantasier om ernæring løs er ikke at foretrække. MEALS.

------------------------------------
(11.9.2007) Priserne på æbler og bær er steget 100-400 procent siden sidste års høst, hvilket betyder, at der er markante prisstigninger på vej for juice og andre frugtbaserede drikke. Gennem de seneste år har forbrugerne oplevet prisstigninger på appelsinjuice på grund af voldsomt stigende råvarepriser på appelsiner. Nu er turen også nået til æbler og bær, melder brancheforeningen Juice-, Saft- og Marmeladeindustrien.

Vi har fået varslet prisstigninger til det dobbelte på æbler, og der er markante prisstigninger på vej for flere typer bær, bl.a. for solbær, hvor råvareprisen forventes at stige med 400 procent. Der er således tale om meget markante stigninger, som ikke kan undgå at smitte af på forbrugerpriserne for juice, saft og andre frugtbaserede drikke, siger formanden for Juice-, Saft- og Marmeladeindustrien, adm. dir. Jørgen Dirksen.

Årsagen til de enorme prisstigninger på frugtråvarerne er en meget dårlig høst på grund af frostvejr i foråret i bl.a. Polen, hvor mange bær og frugter kommer fra. Derudover har den meget våde sommer i store dele af Europa også bidraget til et lavt høstudbytte.

----------------------------

(10.9.2007) København er til salg, men næsten ingen vil købe. Trods store¤protester fra Wonderful Copenhagen blev København placeret uden for top-ti listen¤over verdens kongresbyer. København befinder sig nu på en 16. plads, og det er vel, byens status som turist-by taget i betragtning - ikke så ringe endda. Danmark har i hvert fald i de seneste ti år haft tilbagegang, hvad angår turisme. Såvel turisme i almindelighed som erhvervsturisme hænger almindeligvis i stor udstrækning sammen.

Wonderful Copenhagen har til opgave at sælge Danmark som turistmål. Som hjælp hertil yder staten dem år efter år et kæmpemæssigt million-tilskud. Hidtil har resultatet ikke været flere men færre turister!

Alligevel oplever man¤hvert år, at¤institutionen beder staten om endnu flere penge. John Albert Christensen, MEALS.

--------------------------------

(9.9.2007) Dansk Supermarked i samarbejde med WVF Verdensnaturforening.  Dansk Supermarked har netop indgået en samarbejdsaftale med WWF Verdensnaturfonden. Aftalen betyder, at kæderne Føtex, Bilka og Netto skal bistå WWF Verdensnaturfonden med at udbrede kendskabet til organisationens landsdækkende kampagne "Hva' for en fisk". Kampagnens formål er at få forbrugerne til fortrinsvis at købe fisk, der er fremskaffet med respekt for naturen. 

Dansk Supermarked forpligter sig gennem aftalen til at arbejde aktivt for at gøre sit udbud af fisk og skaldyr mere bæredygtigt. WWF Verdensnaturfonden skal rådgive detailkoncernen i dette arbejde. Samtidig medfører aftalen, at Dansk Supermarked fra midten af oktober vil indlede en massiv markedsføringsindsats, der gør WWF-kampagnen synlig i varehuse, butikker og salgsaviser. Detailkoncernen vil ydermere støtte op med tilbud og opskrifter på bæredygtig fisk. 

- Vi vil fremover favorisere de "grønne" fisketyper og sælge dem til attraktive priser. Meget ofte vælger forbrugerne jo de kendte fisketyper af gammel vane. De er vant til at tilberede eksempelvis torsk, men ved ikke, at en gråsej er mere bæredygtig og kan tilberedes på stort set samme måde, siger indkøbsdirektør Morten Petersen, Dansk Supermarked. Det er første gang i Dansk Supermarkeds historie, at detailkoncernen indgår et formelt samarbejde med en miljøorganisation. Indkøbsdirektør Morten Petersen siger: 

- Vi er meget glade for at kunne indgå en sådan aftale med en seriøs organisation som WWF Verdensnaturfonden. Det er i sidste ende forbrugerne, der afgør, hvilke fisk der ryger på spisebordet, og derfor er vi overbevist om, at WWFs langsigtede kampagne over for forbrugerne er den rigtige metode til at sikre bæredygtighed.

---------------------------


(8.9.2007) Hotel lukker med fuld ordrebog. Hotel Skibelund Krat ved Vejen er lukket. Ifølge JydskeVestkysten besluttede kreditforeningen BRF Kredit for nogen tid siden at afhænde hotellet, men forpagteren har tilsyneladende ikke været i stand til at overtage hotellet, og har derfor lukket det. Trods en fuld ordrebog.

Hotellet bliver nu udbudt til salg. Niels Vibe fra BRF Kredit siger, at man er panthaver i Hotel Skibelund Krat, men ellers ønsker han ikke at kommentere sagen.

--------------------------------

(7.9.2007) 3F blokerer virksomheder med overenskomst. 3F mener ikke, at de overenskomster, som Kristelig Fagbevægelse indgår er gode nok. De har derfor valgt at blokere flere virksomheder rundt om i landet, som har overenskomst med de kristelige. 

Indehaver af Nørrebro Bryghus Anders Kissmeyer udtaler, at 3Fs blokade af restaurationen kan blive alvorlig og kalder 3F blokade for chikane. 
Medlem af hovedbestyrelsen for Kristelig Fagbevægelse Claus Munk mener, at 3F føler sig truet af medlemsflugt efter eksklusivaftalerne blev ophævet. 

Forhandlingssekretær i 3F John Frederiksen udtaler, at det ikke så meget handler om medarbejderne er tilfredse med en given overenskomst, men om, at de skal arbejde under de vilkår, som 3F aftaler med Horesta.

-------------------------------------

(6.9.2007) NÆRINGSDEKLARATION PÅ MENUKORTET. Amerikanske restauranter skal i stigende omfang informere om madens indhold. En bølge af nye love og lovforslag om mærkning af næringsindhold på spisesteders menukort skvulper ind over USA dette år. Man håber fra politisk side, at det skal hjælpe med at komme fedmeepidemien til livs.

I de fleste af de forslag, som behandles eller allerede er vedtaget, handler det om at gøre data om standardrettens indhold af kalorier, salt, transfedtsyrer om mættet fedt synligt for kunden.

I Danmark har f.eks. Restaurant Saison på Hellerup Park hotel profileret sig ved bl.a. at markere de fedtfattige retter med et lille hjerte. Restauratør og kok Erwin Lauterbach siger, at han har valgt at gøre det fordi mange interesserer sig for det. BØRSEN.

--------------------------

(5.9.2007) DONG KAN TVINGE LANDMÆND TIL AT AFLEVERE DERES HALM. Danske landmænd har kontrakter om leverance af store mængder halm til Dong Energy. Disse kontrakter er stadig gældende selvom årets høst af halm har været usædvanlig dårlig. Med kontrakterne kan Dong tvinge landmændene til at opkøbe halm andre steder for at kunne levere den aftalte mængde halm. Da halm er CO2 - neutralt, er Dong yderst interesseret i at få så meget halm som muligt til deres brændselsfaciliteter. Kommunikationsmedarbejder hos Dong, Jens Nybo Jensen, understreger imidlertid at der i Dong er en vis forståelse for landmændenes situation. " Vi har selvfølgelig styr på, at landbrugets leverancer kan slå fejl, og derfor har vi også mulighed for at slå over til andre brændselstyper" udtaler han. LANDBRUGSRÅDETS NYHEDSBREV.

-------------------------------

(4.9.2007) Udfordringen i de danske fiskerierhverv er, at få mest og bedst muligt ud af de fangstmængder, vi har til rådighed. Forskning i nye fangstmetoder og bedre fiskeriforvaltning skal sætte dette mål højere på dagsordenen i dansk fiskeripolitik. Dansk fiskeri´s tilpasningsevne skal også være i top. Det kræver, at der gennem relevant forskning tages højde for de forandringer, der følger af klimaændringerne. Endelig skal fisken håndteres og forarbejdes sådan, at den udnyttes optimalt, og resultatet bliver sunde, sikre og velsmagende fiskeprodukter.

Akvakulturen skal tage hensyn til miljøet og her er metoder og teknologier, der afkobler udledning af næringssalt fra produktionsudviklingen¤vigtige instrumenter. FØDEVAREMINISTERIET.

-------------------------------

(4.9.2007) HURTIGERE FARVEL OG GODDAG. Arla vil stoppe det årlige race, hvor mælkeproducenter kan melde sig. De vil dermed fjerne risikoen for at miste store mængder råvarer på en gang. Mejerikoncernen vurderer samtidigt at de høje priser og den internationale mælkemangel kan fremskynde interessen for fusioner eller nye konstellationer. Formanden for Landsforeningen Danske Mælkeproducenter, Peder Mouritsen, vurderer at en del landmænd har vendt Arla ryggen af andre grunde end udelukkende økonomi. "En del tror måske ikke længere på at Arlas strategi er rigtig" siger Peder Mouritsen. JYLLANDS-POSTEN.

---------------------------
(4.9.2007) NYE MASKINER SKAL GIVE RENE TÆER I KOSTALDEN. En ny klovvaskemaskine, der udvikles i et samarbejde mellem jordbrugsvidenskabeligt ved Aarhus Universitet, den lille jyske maskinfabrik Aqua-Cleaner og den svensk-amerikanske gigant på verdensmarkedet for malkemaskiner og andet teknisk udstyr til mælkeproduktion, DeLaval, er så langt fremme i udvilingen at en prototype kan testes om cirka et halvt år. For hver gang en landmand skal have behandlet en ko for en klovsygdom koster det ham et sted mellem 1500 og 2000 kroner i dyrlægeregninger og tabt mælkeydelse. Skal koen aflives koster det producenten omkring 10.000 kroner at anskaffe en ny. Dette sker cirka 7000 gange om året. POLITIKEN.

------------------------------
(3.9.2007) BLIVER FLERE NU VEGETARER? Kødvarer vil stige i pris, mener DMA (Danish Meat Association). Baggrunden angives at være, at priserne på okse- og svinekød i de seneste år er faldet kraftigt samtidig med, at landmændene bliver konfronteret med stadigt stigende foderpriser pga højere priser på korn. Der forventes derfor prisstigninger på kødvarerne som en konsekvens af de højere omkostninger. I løbet af det kommende halve år forventer DMA, at slagterne må betale omkring 17% mere for svinekødet til landmændene i Danmark.

- Hen over de kommende måneder vil vi se, at priserne begynder at stige og¤fortsætte op i 2008. Markedet er inde i en periode med tilpasning til de højere omkostninger. Hvis¤ hullet skal lukkes, skal eksempelvis svinenoteringen stige minimum 1,50 kr. pr. kg., siger Karsten Anker Petersen, kommunikationschef i Danish Meat Association. MEALS.

-----------------------------------
(2.9.2007) TYKKERE SKIVER PÅ BEGGE SIDER. Især på det seneste er mange madpriser¤steget i en grad, som¤minder om inflationsgalop. Også andre brancher har det på selvsamme eller endnu værre måde. Dén udvikling er rivende gal, men den vil¤sandsynligvis alligevel blive forstærket.

Vi har jo højkonjunkturer og masser af penge i kassen, siger politikere og forbundsformænd. Underforstået, ingen smalle steder i Bredgade, men tværtimod et næsten ubegrænset tilgængeligt råderum, så der skulle ikke være noget i vejen for at love befolkningen pålæg på begge sider af brøddet - og om fornødent, i forhold til hvad andre politikere måtte byde ind, så tykkere og tykkere skiver.

----------------------------------

(1.9.2007) KØBENHAVN ER ÅRTIER EFTER ANDRE STORBYER. København risikerer at ende som en sovende provinsby, hvis man ikke følger med udviklingen i de andre europæiske byer. Eksempelvis er der i København et strengt reglement for støj, og det umuliggør de store udendørskoncerter, som trækker mange turister til for eksempel Barcelona, Malmø, Oslo og senest Göteborg. Arrangørerne af Spot-Festival i Århus er ligeledes urolige for udviklingen.- Meget af den moderne udvikling vil i fremtiden gå uden om de byer, der er for restriktive, og det kan kulturelt og internationalt set blive skadeligt for både København og Århus, fortæller Gunnar Madsen, leder af Dansk Rocksamråd, der står bag Spot. 24 TIMER (København).

---------------------------------

 

(31.8.2007) MARKANT ØKOLOGISK GRÆNSE IGENNEM DANMARK. Der går en økologigrænse igennem Danmark, som viser, at der er stor forskel på, hvor hurtigt salget af de økologiske varer stiger. En undersøgelse, som månedsbladet Samvirke har udarbejdet viser, at hver gang en fynbo bruger 100 kr. på økologiske varer, bruger en nordsjællænder 216 kr., mens en nordjyde kun bruger 63 kr. Undersøgelsen er lavet på baggrund af de første syv måneders salg af økologiske varer i Coops butikker. Hovedstadsområdet viser tydeligt, at det er familiens privatøkonomi, der afgør, hvor mange økologiske varer, man køber. MEALS.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?