Man tænder på sine fornemmelser

Mmm..

Tro kan som bekendt flytte bjerge, siges det, men et øko-mærke kan åbenbart mere end dét. Det kan også give dig en fornemmelse af, at du er et ansvarsbevidst¤menneske med hensyn til sundhed og helbred.¤Hvis det forholder sig således, så har du både noget at leve på og leve for.

Disse forbrugere oplever, viser en undersøgelse bragt i det elektroniske ugebrev Food & Culture, at økologiske produkter er mere velsmagende end konventionelle produkter.

Undersøgelsen gør også opmærksom på, at øko-mærke kan gøre andet end bare at fortælle, om et produkt er økologisk eller ej, og henviser til en undersøgelse foretaget af den tyske hjerneforsker Bernd Weber og hans team fra universitetet i Bonn:

Bernd Weber serverede to glas af den samme kakao for en række testpersoner og fortalte dem, at det ene af glassene indeholdt økologisk kakao. Det¤viste sig, at flertallet bedre kunne lide smagen af den kakao, som de havde fået at vide var økologisk.

Resultatet af undersøgelsen fik Weber til at fastslå:

"økologimærket fremkalder tydeligvis positive associationer, som kan påvirke vores smagsoplevelser. Weber mener videre, at økologi virker med en slags placeboeffekt, der skaber en tro på at produktet er bedre."

Det er¤en undersøgelse som snarere er en fornemmelsessag, som kunne være foretaget på mangfoldige områder.

- Men er man glad for økologi, så vil man gerne opleve og bekræfte sit valg.



Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?