Den norske fødevarekoncern Rieber & Søn har købt en af de danske kølediskes store helte, K-Salat. Købet betyder, at Rieber & Søn med hovedsæde i Bergen bliver den største udbyder af salater i hele Skandinavien med en omsætning på over 500 mio kr og en markedsandel på næsten 40 pct. I Danmark har K-Salat en markedsandel på ca. 55 pct.

Med salget står det, ifølge adm. direktør i K-Salat Kim Stig Kirkegaard, uklart på nuværende tidspunkt om produktionen i Havnsø og Randers kan blive ramt.

Fantastisk branding

Helt tilbage i 1974 overtog Nils Jørgen Frank Københavns Salatfabrik og etablerede K-Salat.

Navnet gik rent ind hos forbrugerne, og der er vist ikke mange forbrugere i Danmark, som ikke kender navnet K-Salat.

Som brand betragtet placerer K-Salat sig blandt de allerypperste i de sidste 60 år i selskab med fx Richs, Tuborg, Bähnke, OMA, BUKO, Ginge.

Trods det udbredte forbruger­kendskab til salaterne, har virksomheden i de sidste 15 år skiftet ejer igen og igen.

Stjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktivStjerne inaktiv
 
Hvilket discountsupermarked handler du oftest i?